کتاب رایا

وبلاگ فروشگاه اینترنتی کتاب رایا

کتاب رایا

وبلاگ فروشگاه اینترنتی کتاب رایا

چهل نامه کوتاه به همسرم

نادر ابراهیمی کتاب چهل نامه ی کوتاه به همسرم را زمانی نوشته است که به تمرین خطاطی می پرداخته است.

چنانچه خودش در آغاز کتاب چنین می نویسد: آن روزها که تازه تمرین خطاطی را شروع کرده بودم، حدود سال های ۶۳-۶۵، به هنگام نوشتن، در تنهایی - در فضایی که بوی تلخ مرکب ایرانی در آن می پیچید و صدای سنتی قلم نی، تسکین دهنده ی خاطرم می شد که گرد ملالی چون غبار بسیار نرم بر کل آن نشسته بود - غالبا به یاد همسرم می افتادم - که او نیز همچون من و شاید نه همچون من اما به شکلی، گهگاه و بیش از گهگاه، دلگرفتگی، قلبش را خاکستری رنگ می کرد - و می کوشیدم که به جستجو در به امید رسیدن به ریشه های گیاه بالنده و سرسخت اندوه، و دانستن اینکه این روینده ی بی پروا از چه چیزها تغذیه می کند، و شناختن شرایط رشد و دوامش آن را نابود کنم بل زیر سلطه و در اختیار بگیرم. پس، یکی از خوب ترین راه های رسیدن به این مقصود را در این دیدم که متن تمرین های خطاطی ام را تا آنجا که مقدور باشد اختصاص دهم به نامه ی کوتاهی به همسرم.


مولف : نادر ابراهیمی

انتشارات : روز بهان

برای اطلاعات بیشتر با شماره 66414040-021 تماس بگیرید.

شما با خدا نسبتی دارید؟

نقش‏های بازمانده بر دیوارة غارها نشانگر آن است که انسان‏ها از ابتدای تاریخ، شیفتة شنیدن قصه بوده‏اند. آنها پس از یک روز سخت در شب‏های تاریک در غاری کنار آتش می‏نشستند و قصه گوش می‏کردند. اشتیاق به‏ شنیدن قصه هنوز هم در بشر وجود دارد.
در عصر حاضر، بشر به جای نشستن دور آتش، مقابل تلویزیون یا پردة سینما می‏نشیند و به ‏قصه‏ای در پس فیلم یا نمایش گوش فرا می‏دهد.
اما داستان‏های کوتاه این کتاب، آثار نویسندگانی است که نامی از خود به ‏جای نگذاشته‏اند. آنان در سال‏های اخیر، آثار خود را در رسانه‏های جمعی سراسر جهان منتشر کرده و می‏کنند تا دیگران در هر کجای پهنة گیتی، آنها را بخوانند و لذت ببرند.
در میان این آثار، داستان‏های واقع‏گرا، تخیلی و افسانه‏ای به‏ چشم می‏خورد؛ اما ویژگی اصلی این داستان‏های کوتاه، تمرکز بر پیام اخلاقی و انسانی آنهاست.
... زنی با لباس‏های کهنه و مندرس وارد خوار و بار فروشی محله شد و با فروتنی از صاحب مغازه خواست کمی خواروبار به ‏او بدهد.
به ‏آرامی گفت: «شوهرم بیمار است و نمی‏تواند کار کند و شش بچة‏مان بی‏غذا مانده‏اند.»
صاحب خواروبار فروشی، محلش نگذاشت و با حالت بدی از او خواست که از مغازه بیرون برود.
مشتری دیگری که کنار پیشخوان ایستاده بود و گفت‏وگوی آن دو را می‏شنید به ‏مغازه‏دار گفت: «ببین خانم چه ‏می‏خواهد؟ خرید این خانم با من.»
فروشنده گفت: «لازم نیست به ‏حساب خودم. لیست خریدت کو؟»
زن نیازمند گفت: «این جاست.»
فروشنده با صدایی کنایه‏دار اضافه کرد «لیست را بگذار روی ترازو و به ‏اندازة وزنش هر چه خواستی ببر!»
زن با خجالت یک لحظه مکث کرد و از کیفش تکه کاغذی درآورد و چیزی رویش نوشت و آن را روی کفة ترازو گذاشت. همه با تعجب دیدند کفة ترازو پایین رفت.
فروشنده باورش نشد، با ناباوری شروع به‏ گذاشتن اجناس در کفة ترازو کرد. کفة ترازو برابر نشد. آن قدر جنس گذاشت تا کفه‏ها برابر شدند. در این وقت فروشنده با تعجب و دلخوری تکه کاغذ را برداشت ببیند روی آن چه‏ نوشته شده است. زن نوشته بود:

«ای خدای عزیزم! تو از نیاز من باخبری، خودت آن را برآورده ساز.


مولف : آوا علی حسین

انتشارات : آرمان رشد

برای اطلاعات بیشتر با شماره 66414040-021 تماس بگیرید.

درخت بخشنده

تاریخی آراشدیر مالار گؤستریر کی آذربایجانین مدنیتی نین خوصوصیله دیل و ادبیات ساحه سینده عنادکارلار، اکثریتی دؤنوک تورکلر و مانقور تلار اولوبلار.
مثل اوچون بو افرادین اثرلرینه و چالیشمالارینا نظر سالماق اولا بیله ر:

فتحعلی شاه اوغلو جلال الدین میرزای قاجار، سید حسن تقی زاده، کاظم زاده تبریزی، دوکتور محمود افشار، سید احمد کسروی، آزاد مراغه ای، دوکتور تقی ارانی، تیمور تاش، یحیی ذکا«، دوکتور شیخ الاسلام زاده و ...

مولف : شل سیلور ستاین

مترجم : کمال مرادی

انتشارات : پلک

برای اطلاعات بیشتر با شماره 66414040-021 تماس بگیرید.

بگو سراغ تو را از من نگیرند

بیا تا فقط
جمع مان جمع باشد
ببین !
بین من و عشق و باران و پنجره
تنها جای توست که خالی ست ...
***

با چترِ بسته ایستاده ام زیر باران
مردم می خندند به من
نمی دانند !
زیر چترِ یاد تو
نه خیس می شوم ، نه سرد
***

قصه ی تلخی ست این قصه
تو عاشق او هستی
من عاشق تو
کسی هم عاشقِ ...
قصه ی تلخی ست این قصه !


مولف : افسانه احمدی

انتشارات : هزاره ققنوس


برای اطلاعات بیشتر با شماره 66414040-021 تماس بگیرید.

دارم به اشتباه شبیه تو میشم

تندیس شعرهای مرا از خودم بساز
یک من شبیه من به تو بیگانه ،آه...آه

دارم به اشتباه شبیه تو میشم
این عکس تو نبود ،ببین سازه ی من است...
***
ذهنم حیاط خلوت افکار گرگ و میش
روحم اسیر کشمکش ذهن بی ثبات

شطرنج چشم های تو دل را تباه کرد
اسب سفید کیش و شاه سیاه مات


مولف : نرگس کاظمی زاده

انتشارات : سخن گستر


برای اطلاعات بیشتر با شماره 66414040-021 تماس بگیرید.